3 weken Cuba en eerste dagen in Mexico - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Anouk Buise - WaarBenJij.nu 3 weken Cuba en eerste dagen in Mexico - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Anouk Buise - WaarBenJij.nu

3 weken Cuba en eerste dagen in Mexico

Door: Anouk Buise

Blijf op de hoogte en volg Anouk

11 Juni 2012 | Mexico, Isla Mujeres

Hola a todos!

Het heeft even mogen duren maar ik ben eindelijk weer in staat jullie een teken van te verschaffen. En moment zit ik in op Isla Mujeres in Mexico. We zijn gisteren aangekomen en hebben ons plekje in de zon gevonden. 

De afgelopen drie weken heb ik zero acces gehad tot het internet omdat men op Cuba nog nooit van WIFI gehoord heeft of als er al internet is kost het makkelijk 8€ per 30m. Dus ik ben wel zo slim geweest dat niet te doen. 

Onze reis door Cuba begon 3 weken geleden met een 10 uur durende vlucht naar Havana. We vlogen KLM dus het was een prima vlucht. De eerste week zijn we in Havana gebleven en hebben we 5 dagen 's ochtends Spaanse lessen gevolgd in Miramar, de betere wijk van Havana. Daar heb ik lessen gevolgd op het niveau 'gemiddeld' wat best een beproeving was aangezien 'onze' Karolina' geen woord Engels spreekt. Maar uiteindelijk heb ik toch een hoop geleerd. Daarnaast hebben we verschillende tours door Havana gevolgd geleidt door medestudenten (het was uiteindelijk toch een studiereis, ook al vergaten we dat nog wel eens). Havana is een hele mooie stad maar wel een beetje in vergane koloniale glorie. Geheel Cuba is het beste te omschrijven als een charmant eiland wat wel een likje verf mag hebben. Het straat beeld is ook schitterend. De ene oldtimer na de andere, de ene prachtig in de verf, bij de andere hangt die zelfse verf er nog maar net aan vast. La Habana Vieja (oud havana) is als of je in Koloniaal Spanje rond loopt maar dan een beetje vervallen. Het is er altijd druk want het Cubaanse leven speelt zich onder het genot van een sigaar en muziek af op straat.

Na een kleine week Havana zat de Spaans curus er op en begonnen we aan onze rondreis over het eiland. Ook hier weer studenten die de tours leiden. We zijn een weekend naar Pinar del Rio (tabaksgebied in het westen) geweest waar we door grotten hebben gevaren, een sigarenfabriel hebben bezocht en waar alles ontzettend groen is.
Vervolgens hebben we de steden Cienfuegos, Trinidad en Sancti Spiritus bezocht, ten oosten van Havana. Alle 3 oude koloniale steden met erg veel charme. In Trinidad sliepen we in hotel Costa Sur, want aan de zee lag, het hele plaatje compleet, wit strand, blauwe zee en palmbomen. Na een aantal dagen aan cultuur snuiven te hebben gedaan reed onze chauf Pedro ons in volle vaart (hij hield wel van een beetje gas op de plank) naar Cayo Guillermo, een eiland voor de noordkust waar 'het plaatje' nog mooier was dan in Trinidad. Omdat ik mijn tour in Santa Clara over Che Guevara  de dag daarna had ben ik lekker met mn luie billen op het strand gaan liggen en heb de hele dag lekker met mn info bij de hand genoten van het heerlijke weer en de paradijselijke omgeving. Het resort waar we sliepen (Villa Cojimar) is echt zo'n honeymoon destination. 

Tijdens mij tour door Santa Clara heb ik mij groep verschillende aspecten laten zien die met zijn Slag om Santa Clara tijdens de Cubaanse Revolutie te maken hadden. Zo ben ik langs gegaan bij het monumunt van de 'Tren Blindado' een gepanserde trein die Che's troepen hebben laten ontsporen waarna president Batista het eiland verliet en Fidel en zijn mannen vrij spel gaf. Ook heb ik het momunent, museum en mausuleum bezocht waar de resten van Che liggen begraven en waar vele items uit zijn leven liggen tentoongesteld. Dus.. Mochten er geinteresseerde zijn in het leven van Che Guevara; I can tell you all. Ik heb trouwens wel een mooie voldoende gehaald voor mijn tour. Mijn feedback was dat mijn  verhaal inhoudelijk heel goed en sterk was, maar dat ik wel moet proberen niet zo de controle over de groep te willen houden. Als ik dat zou toepassen zou ik over de benodigde leiderschapskwaliteiten beschikken om met succes groepen te kunnen rondtouren :)

Na Santa Clara hebben we nog een paar nachten in Varadero doorgebracht waar we ook ons pre-eindfeest vierden dat eindigde in een nachtelijke zwempartij in de zee met de nodige worstelwedstrijdjes en een helehoop lol. 

Nadat we terug waren in Havana hebben we nog een presentatie gehad van de 2e ambassadeur van Nederland in Cuba op de Nederlandse Ambassade en hebben we in een zaal van Hotel Nacional (Havana's enige 5 sterren hotel wat back in the days de hub was voor de maffia) nog de afgang van het Nederlands elftal gekeken. Daarna was helaas de tijd gekomen om afscheid te nemen van diegene die terug naar Nederland vlogen. Mijn reisgenootje Jess en ik heben de nacht doorgebracht in het huis van Grisel, onze Cubaanse gids die met ons mee is gereist. Echt een geweldig lieve en openhartige vrouw die ons met open armen ontving. We hebben daar ook een korte ceremonie bijgewoond van het Palomonte geloof (afkomstig uit Afrika) wat Angel, de man van Grisel beoefend. Hij kom met zielen communiceren en hij heeft dingen over mij en mijn leven gezegd die hij nooit had kunnen weten omdat ik dat nooit verteld heb. Wat dit was wil ik graag later uitleggen voor wie daarin is geinteresserd is. Het was in  ieder geval erf indrukwekkend. 

En nu ben ik na een vlucht via Panama City dus aangekomen in Mexico. Hier gaat ons avontuur echt beginnen en ik kan niets anders zeggen dan dat ik er niet te beschrijven veel zin in heb! 

Adios mis amigos y haste la proxima mesaje! 

Besos!

Anouk

  • 17 September 2012 - 13:33

    Haany Thijssen:

    Anouk een mooi reisverslag van Cuba.
    Wij gaan over enkele weken naar Cuba, backpacken
    Mag ik je wat vragen stellen?

    Hoor graag.

    Hartelijke groet Hanny Thijssen.

  • 17 September 2012 - 13:37

    Anouk:

    Hi Hanny,

    Wat een leuke reactie, bedankt!

    Natuurlijk mag je me wat vragen stellen. Die kun je mailen naar anoukbuise@gmail.com

    Groetjes,
    Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 13700

Voorgaande reizen:

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Backpacken in Cuba en Centraal America

06 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Studiereis Nepal

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Studiereis Peru

Landen bezocht: