Guatemalalala - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Anouk Buise - WaarBenJij.nu Guatemalalala - Reisverslag uit Tegucigalpa, Honduras van Anouk Buise - WaarBenJij.nu

Guatemalalala

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 Juni 2012 | Honduras, Tegucigalpa

Het lijkt zowaar een trend te worden dat zodra ik ergens de grens ben overgestoken ik een blog post over het vorige land. Zo dus ook vandaag. Vandaag zijn we vanuit Antigua, Guatemala naar Copán, Honduras vertrokken, vanaf waar we morgen naar Utila reizen om daar onze PADI Open Water Diving Certification te halen.

Maar eigenlijk vind ik het wel ontzettend jammer dat we niet meer in Guatemala zijn. Zoals jullie in mijn vorige blog hebben kunnen lezen wordt Guatemala niet het veiligste land van Centraal Amerika geacht. Maar daar hebben we amper iets van gemerkt. Naast veel politie en het leger op straat met grote geweren heb ik wel een beetje een crush op Guatemala gekregen. Het land is veelzijdig en prachtig. De mensen zijn er aardig en genereus en als toerist ben je er echt wel veilig tenzij je het daar zelf naar maakt natuurlijk.

Vanuit Flores, waar mijn vorige blog eindigde, hebben we een early morning sunrise tour gemaakt door Tikal. WOW Tikal is prachtig! Omdat we er zo vroeg waren hebben we amper andere toeristen gezien naast onze groep. We hebben veel dieren gezien zoals brulapen en spidermonkey, die eerste brulden echt het hele bos bij elkaar. Onze gids, Luis, professioneel vogelspotter was echt een super gids! Hij bracht de info goed en leuk en kon ook de apen aan het brullen krijgen door zelf temidden van de groep te gaan staan brullen! Verder is Tikal een plaatje om te zien. Diep in de jungle met een groot deel van de ruines onopgegraven! Tikal staat zeker op mijn lijstje van hoogte punten van deze reis!

Na Tikal en Flores hebben we een shuttle gepakt naar Semuc Champey naar het midden/zuiden van Guatemala. Semuc Champey is een nationaal park met een rivier die allemaal natural pools heeft vanuit welke je via kleine watervalletjes van de ene naar de andere kan glijden! Daar hebben we heerlijk gezwommen en daarna hebben we cave tour gedaan. Een tour door met water gevulde grotten met niets meer dan een kaars in je handen on de boel te verlichten! Op sommige stukken moest je met je kaarsje in de lucht stukken zwemmen! Beetje freaky was het wel, maar wel zo gaaf! Die nacht hebben we ook de goedkoopste nacht tot nu toe gehad. We sliepen in een basic hostel aan de rivier voor welgeteld ?2,50 per nacht! Kunnen ze in Europa nog wat van leren!

Na Semuc Champey zijn we further south gegaan naar Antigua, de koloniale oud hoofdstad. Omdat er zich 4+ vulkanen rondom Antigua bevinden heeft men ooit eens besloten de hoofstad te verhuizen naar Guatemala City. Die stad schijnt dus erg gevaarlijk te zijn, maar toen we er doorheen reden opweg naar Antigua zag het er best aantrekkelijk uit. Erg Europees for some reason.

Antigua vind ik nou echt een leuke stad, voor de Cuba gangers; het lijkt veel op Trinidad. Het is een ontzettend gezellig stadje, alles op loopafstand. Sinds Tulum in Mexico komen we telkens weer een Amerikaanse die Sarah heet tegen en ook in de bus van Semuc Champey zat ze er weer bij. We zijn in het zelfde hostel daar beland waar we een kamer deelden met de Canadese Aly en een Kiwi Josh (Nieuw Zeeland). Met hen hebben we een ontzettend leuke tijd gehad in Antigua. Met Sarah en Aly zijn we de volgende dag vroeg naar de Pacya vulkaan geweest om die te beklimmen. Het is nog een actieve vulkaan die in 2006 voor het laatst is uitgebarsten. Ik als vulkaan enthusiast had soort van gehoopt echte lava te zien stromen die nog vuurrood was, zo werd het namelijk geadverteerd, maar helaas hebben we alleen gestolde lava gezien en marshmallow geroosterd boven hete stoom die uit de grond kwam (die ook warm was!). Die avond hebben we eerst met de roomiea lekkere Indiase curry gekookt in de keuken van het hostel en vervolgens zijn we een dansje gaan maken in Antiguas meest bekende club: Casbah. Het was een top avondje waarop mijn salsa kwaliteiten weer een stapje zijn gestegen op de swingende heupen ladder. De dag er op hebben we niet veel gedaan. We hebben een beetje door de stad gewandeld en boodschappen gedaan voor het avondeten. Toen het begon te regenen ben ik terug gegaan naar het hostel waar ik vast aan de soep begon. Ja, zelfs op reis heb ik de moeite genomen om zelf lekker tomaten paprika soep te koken, and it was a great succes. De pan ging tot de laatste druppel leeg!

Vanochtend werden we om 4.30 opgehaald voor de rit de grens over naar Honduras: nummer 5 van de 8 te bezoeken landen. En het was best een prima ritje. In plaats van die andere keren dat ons 15 persoonsbusje tot de nok toe gevuld was deelden we de rit slechts met een Amerikaans genaamd Jeff! Hij reisde al 3 jaar over de wereld en is ongeveer al overal geweest! Nadat we in Copán een hostel hadden gevonden zijn we naar de Maya ruines gelopen hier dicht bij, waar we Jeff ook weer tegen kwamen. Ook deze ruines waren mooi om te zien, maar omdat de zon goed aan het branden is hebben we het kort gehouden.

En nu zit ik aan een lekkere gezonde smoothie (altijd aan de vitamintjes blijven denken) en ben ik aan het bedenken wat we vandaag nog meer kunnen doen.

Voor nu zegt ik u, een zeer fijne dag en/of avond gewenst en tot in Nicaragua!

Besos!!