Nog 4 dagen voor vertrek - Reisverslag uit Breda, Nederland van Anouk Buise - WaarBenJij.nu Nog 4 dagen voor vertrek - Reisverslag uit Breda, Nederland van Anouk Buise - WaarBenJij.nu

Nog 4 dagen voor vertrek

Door: Anouk Buise

Blijf op de hoogte en volg Anouk

02 Januari 2012 | Nederland, Breda

Ja, ja.. Het is weer eens zover. Ik verlaat ook deze januari weer ons druilerige kikkerlandje weer eens om elders op deze draaiende bol gesteente een nieuw plekje te ontdekken. Deze keer gaat mijn reis naar het fascinerende en boeiende Nepal.

Dit land heeft mij van kinds af aan al ontzettend geboeid. Als ik vroeger op een wereldkaart aan mocht wijzen waar ik graag heen wilde was dat altijd Nepal. (toegegeven, China en Japan waren een gedugde tegenstander)

Ook deze keer is het net als vorig jaar weer een studiereis georganiseerd vanuit mijn school. De NHTV in Breda. De docenten waren me blijkbaar nog niet zat want ik mocht gezellig mee!

Over 4 dagen gaat de reis beginnen. Vrijdag avond om 23.15 is ons vliegtuig hopelijk locked and loaded om te vertrekken. Nou moet ik heel eerlijk bekennen dat ik voor deze vliegtijd nou niet bepaald sta te springen. Ik het namelijk het onfortuinlijke ongeluk dat ik dus met geen mogelijkheid kan slapen in een vliegtuig. Daarbij komt nog dat we een tankstop hebben in het Verenigde Arabische Emiraat Sharjah. Dit voor mij totaal onbekende Emiraat ligt welgeteld 18(!) kilometer van Dubai verwijderd.. Vlieg dan 18 KM verder. Dit aangezien we zeer waarschijnlijk voor een uurtje of wat het vliegtuig moeten verlaten en ik geen idee heb wat er op Sharjah te doen is. Aan de andere kant maakt dat ook weinig uit want voor ons gevoel is het 6.30 als we daar aan komen, en met een zeer waarschijnlijke nacht zonder slaap was ik van plan mezelf op de eerste beste bank te storten en te gaan tukken!

Goed.. Na Sharjah is nog een kleine 4-6 uur vliegen naar Kathmandu, waar dan het échte avontuur gaat beginnen. We hebben een druk en vrij intensief programma. Maar dat kan ook niet anders in zo'n ontzettend veelzijdig land.

Op de eerste dag in Nepal gaan we op de culturele toer. We gaan de keizerlijke pleinen van de 3 Koningsteden (Kathmandu, Patan en eigenlijk op dag 3 Bhaktapur)bezoeken. Deze dag zal ook gelijk, naast de te verwachten culture shock, heel erg heftig gaan worden. We gaan namelijk een bezoek brengen aan de Pashupatinath tempel. De tempel, net iets buiten Kathmandu is een van de bekendste Hindoeïstische crematieplaatsen van Nepal. Het is in het Hindoeïsme traditie om het (half)ontzielde lichaam te verbranden in de open lucht zodat de ziel te hemel kan gaan. Daarna worden de afgebrande hoopjes mens in de Bagmati rivier gegooid om vervolgend met de stroming naar de Heilig Ganger rivier in India te stromen. Ik heb me hier al wat verder in verdiept zodat ik de achterliggende gedachte er achter weet, maar het zal nog afwachten zijn wat het werkelijke beeld met me gaat doen.

Op dag 3/4 gaan we gelijk fysiek doen, we gaan namelijk van Kathmandu naar de 3e koningstad Bhaktapur fietsen. Een 14km lange tocht door de Nepalese natuur. Voor de rest zal de reis ook nog een pittig karakter hebben qua fysieke inspanning. Als we een weekje verder zijn op de reis gaan we een 4 daagse trektocht maken door het Annapurna gebergte in de Himalaya. Daarbij gaan wel back to basic and into the locals want we zullen alle nachten bij de locale Gurung stammen verblijven die in het gebied wonen. Zij zullen voor ons koken en zorgen. Ik heb er zin in, maar ik vrees een beetje voor mijn darmenstelsel. Mijn Hollandse maag schijnt toch niet zo goed bestand te zijn tegen local food, zo is vorig jaar maar weer gebleken in Peru.

Nadat we de trekking hebben afgrond reizen we verder naar Pokhara, de basis voor Annapurna trekkings en ons uitrust punt voor de komende dagen. Maar voor mij zal er niet veel gerust kunnen woren want ik met zowaar nog aan het werk, of althans aan het voorbereidingswerk. Na Pokhara vertrekken we namelijk naar Lumbini, de geboorte plaats van Boeddha. Om de busrit er heen en op de dag in Lumbini zelf ben ik namelijk Tour Manager for 2 days. Ja ja, ik ga zowaar twee dagen de leiding over nemen van de docenten en de group rond toeren.. Leuk toevoegsel, op de eerste dag van mijn tour ben ik ook nog eens jarig! Happy 20th Birthday to me then!

Nadat we in Lumbini zijn geweest gaan we naar het Chitwan National Park. Dit park dat grenst aan de Indiase grens herbergt verschillende wilde dieren als Bengaalse tijgers en Indische neushoorns. Ik kan echt al niet wachten om op de rug van een Indische olifant op jungle safari te gaan!

Na Chitwan is het pret helaas al weer bijna voorbij want dan gaan we terug naar Kathmandu. Daar hebben we nog een dag vrij. Wat ik dan ga doen ik nog even bezien maar een Mount Everest Flight behoort tot de mogelijkheden. Hiermee ga je in een vliegtuigje 's ochtendsvroeg in de richting van Mount Everest vliegen. Met een beetje geluk kun je dan vanuit het raampje de Majestueuze Mount Everest zijn. De hoogste berg te wereld.


Nou, nu het reisprogramma besproken is rest mij nog maar 1 ding. Mijn spullen pakken en gaan!

Adios lieve mensen en tot over 3.5 week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13701

Voorgaande reizen:

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Backpacken in Cuba en Centraal America

06 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Studiereis Nepal

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Studiereis Peru

Landen bezocht: