Mexico, Belize, Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Anouk Buise - WaarBenJij.nu Mexico, Belize, Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Anouk Buise - WaarBenJij.nu

Mexico, Belize, Guatemala

Door: Anouk Buise

Blijf op de hoogte en volg Anouk

17 Juni 2012 | Guatemala, Flores

Ik ben pas een week op weg nadat we zijn aangekomen in Mexico maar toch zit ik nu al in het 4e van de in totaal 8 te bezoeken landen. Vandaag ben ik na lang wachten en een nog langere busrit aangekomen in het noorden van Guatemala in het stadje Flores. 

Maar voor we hier zijn beland hebben Jess en ik eerst een mooi stukje Mexico en Belize gezien. Nadat we even helemaal niets hadden gedaan op Isla Mujeres, behalve aan het strand liggen onder een palmboom en zwemmen in de azuur blauwe zee, zijn we weer terug naar het vast land gegaan en hebben we 2 nachten doorgebracht in een leuk hostel in Cancun. Het hostel zat vol met Amerikanen, een Schot (loved the accent, hoewel moeilijk te verstaan, mede door zijn nuttiging van vele cerveza's), Fransen, Zweden en nog wat. Vanuit Cancun zijn we op een veel te toeristische tour gegaan naar Chichen Itza. Het is dat deze inclusief was bij onze Central America Bus Pass anders hadden we hier nooit voor gekozen. Maaf ach, het was best interessant te noemen. Voor wel CI  bezochten konden we eerst gaan zwemmen in een Cenote, een ondergrondse grot met water,  maar we hadden niet veel tijd omdat we eerst verplicht naar een semi maya dansvoorstelling moesten kijken. Het is absoluut niet dat ik de Maya's niet interessant vind, juist niet, maar ik hou totaal niet van zulke nepvoorstellingen, want het waren gewoon verklede Mexicanen. Anyway, na een andere verplichte stop bij een enorme souvenirmarkt hebben we eindelijk Chichen Itza gezien. Oordeel?: erg mooi en indrukwekkend maar veeeels te toeristisch. En dan mag ik wel toerisme studeren en straks zelf met tourgroepen dit soort plaatsen bezoeken tijdens het spitsuur, zelf zou ik toch aan het begin of einde van de dag gaan om de hordes toeristen en zeurende verkopers te ontlopen.

 Na Cancun en Chichen Itza zijn we naar Tulum gereden meer naar het zuiden van Yucatan richting de grens naar Belize. Daar zijn ook Maya ruines, eigenlijk de enige die direct aan de kust is gelegen. Ondanks dat Tulum niet veel echte ruines meer heeft is het beeld wel spectaculair om een maya ruine te zien met fel blauwe zee op de achtergrond. Na een gezellig avondje met een aantal Amerikanen en een Finals wedstrijd van de NBA (basketball) zijn we de volgende dag doorgereist naar Chetumal aan de grens met Belize om daar de boot te pakken naar Caye Caulker. Wij uit van een ferry of catamaran maar bleek uiteindelijk een soort uitvergrote speedboot op steroïden te zijn die als een beest op en neer bouncde op de best stevige golven. Na 1,5 uur shaken maakten we een stop op het eiland San Predo op een mooie stempel in ons paspoort te laten zetten. Na de aanblik van San Predo maar vooral de immigration office wisten we meteen dat Belize erg Caraïbisch is. Op de steiger waar we aankwamen zat een felgekleurd hokje waar op een houten bordje Immigration was geverfd. En ook hier weer palmbomen en blauwe zee om het plaatsje af te maken. Op Caye Caulker zijn we op aanraden van de locals 2 nachten gebleven voor we onze bus naar Guatemala moesten pakken in Belize city, dit omdat Belize City niet de veiligste stad van het land is. Maar dit was absoluut geen straf! Wat een relaxed, knus en mooi eilandje in Caye Caulker! Geen bestrating, gewoon zandweggetjes en somehow wonen er allen Rasta's en overal klink reggea uit de speakers! Hoe cliché het ook klink maar het alom bekende: 'Hey man, Hey Rastafari' wordt hier gebruikt! Ook hebben we hier ontzettend lekkere kreeft op, een hele pp, vers uit de zee en op de BBQ met sidedishes en toetje voor omgerekend €8,5! 

Om de bus naar Flores van 10u te kunnen halen moesten we al om 7.30 de boot hebben naar Belize City. Eenmaal in Belize City hoorden we dat onze bus de grens niet over was gekomen en werden we zonder problemen door een erg lief vrouwtje omgeboekt naar de bus van 13u. Dat betekende alleen wel dat we 4u moesten wachten. En bij gebrek aan dingen om te doen in Belize City omdat het zondag is en het feit dat het al de hele dag regent hebben we onszelf maar vermaakt met op een stoel zitten en een beetje yatzee en pesten spelen. Uiteindelijk is het toch 13u geworden en kon de 7u durende rit beginnen. Ik ben tot mijn eigen verbazing zowaar in slaap gevallen, wat ook voor het eerst was. De grensovergang ging soepeltjes. Ik heb netjes met exi fee betaald, vriendlijk gelachen naar de stempelzetters en voor ik het wist was ik alweer in Guatemala. 

Guatemala zal hoe dan ook een bijzondere ervaring worden. Allereest omdat we een aantal hele gave excursies willen gaan doen. Morgen gaan we naar Tikal en gaan de Sunrise tour doen dus wanner Tikal op z'n mooist en vooral rustigist is! Ook gaan we in het zuiden een actieve vulkaan beklimmen (tenzij die nu besluit uit te  barsten) en gaan we misschien raften. Daarnaast zal dit land een land worden waar we extra goed op moeten letten. Tot voorkort raadde het MINBUZA alle niet essentiele reizen naar delen van Guatemala af omdat het er te onrustig was ivm druggeweld maar ook opstanden tegen de regering waardoor de zware criminaliteit cijfers de pan uit rezen. Een van deze gebieden in Péten en dat is ni juist waar we nu maar op weg zijn. Gelukkig voor ons is de rust soort van wedergekeerd en als je je als toerist op de toeristische paden houdt, je niet alleen en 's nachts over straat loopt, moet een reis door Guatemala gewoon goed verlopen. Dus dit is was wij gaan doen en dan vertrouw ik op dat het helemaal goed komt!

Maar we zitten nu op Flores een klein eiland in het Péten Itza meer. Voor zover we kunnen zien (het is donker) lijkt dit een heel mooi eilandje. We slapen in een schattig hotelletje met een balkon met meerzicht aangezien alle hostels vol zitten. Maar ik moet morgen vroeg uit de veren aangezien we om 4u opgehaald worden voor onze sunrise Tikal tour. 

Jammer van Oranje vandaag maar hoe on-vaderlandlievend dit ook mag klinken, nu hoeven wij ons teminste niet meer met het EK bezig te houden. 

Aangezien ik na vorige blog groots commentaar kreeg een zekere N van Leeuwen dat ik niet even vertelde hoeveel ik hem miste, bij deze: Moppie! Ik mis je heeel erg en ik hou ook heeel veeel van jou!! 
Happy? ;)

Liefs, Anouk

  • 18 Juni 2012 - 09:29

    Emma:

    Leuk verhaaltje Anouk! Ook veel overeenkomsten met onze planning haha toevallig, wij gaan vandaag ook naar Caye Caulker en dankzij dit heb ik er nu al zin in ;) Oh en over Chichen Itza, ik ben het helemaal met je eens! Jammer dat veel mooie, interessante plekken ook zoveel hordes toeristen met zich meebrengen.. Ach ja, have fun in Guatemala!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 12 Jan. 2011
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 13698

Voorgaande reizen:

21 Mei 2012 - 20 Juli 2012

Backpacken in Cuba en Centraal America

06 Januari 2012 - 29 Januari 2012

Studiereis Nepal

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Studiereis Peru

Landen bezocht: