Eerste indrukken van Peru & het bergdropje Vicos - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Anouk Buise - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Peru & het bergdropje Vicos - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Anouk Buise - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Peru & het bergdropje Vicos

Door: anoukbuise

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 Januari 2011 | Peru, Huaraz

¡Hola Chicas y Chicos!

Hier mijn allereerste reisverslag vanuit het mooie Peru! Ik ben nu al bijna een week hier in Peru dus ik vond het wel eens tijd worden om eens verslag uit te brengen. Laten we eena bij het begin beginnen.

Op 10 januari 2011 om 11.15 zijn we met een groep van 26 NHTV studenten vanaf Schiphol met de KLM naar Lima gevlogen. Na een 13 uur durende vlucht zijn wij om 18.10 lokale tijd geland op het Zuid-Amerikaanse continent. Ik had vrij hoge verwachtingen bij de KLM en deze zijn ook wel waar gemaakt. Het eten was lekker en het persoonlijke TV scherm is echt een redding voor zo'm lange vlucht.

Op de luchthaven van Lima, na de gelukkig correct ingevulde immigratie papieren te hebben ingeleverd, werden we opgewacht door Guido van Es. Hij is een oud NHTV student die het bedrijf RESPONS beheert in het Noorden van Peru. Over dit bedrijfje later meer.

Vanaf het vliegveld zijn we met een busje naar ons overnachtinshotel in Miraflores, Lima. In de ochtend zijn we vroeg opgestaan om met de bus naar Huaraz in het noorden van Peru te vertrekken. Hier is ook RESPONS gevestigd. We zijn via de Pan American Highway langs de Pasific Ocean naar het noorden gereden. Tussen door hebben we nog een stop gemaakt bij de Ruïnes van Caral. Deze schijnen de oudste beschaving van Zuid-America te hebben geherbergd.

Na een 12 uur durende rit zijn de aangekomen bij ons hotel in Huaraz, hier zullen we tot onze terugreis naar Nederland verblijven.

In de eerste dagen hebben we veel indrukken opgedaan. Zowel onderweg door langs de sloppenwijken van Lima te rijden als hoog de bergen in te klimmen en veel water drinken om hoogteziekte te voorkomen (we zitten op 3100 hoogte)

Na een paar dagen in Huaraz te hebben gebleven zijn we eergisteren naar het bergdorpje Vicos gegaan. Dit is een bergdorpje dat als duurzaamtoerisme project deel uitmaakt van de reizen die RESPONS aanbiedt.

In Vicos zijn we verdeeld over gastgezinnen en ik zat met 4 andere meiden in het gastgezin van Avito en Margarita. Ons huisje was gevestigd in Hoog Vicos wat betekende dat we een goed uut flink omhoog de bergen in hebben moeten klimmen. In het huisje kwamen we er achter waarom we 'Back to Basic' gingen. Een gat in de grond als WC, geen electriciteit en er wordt voor ons gekookt op een zelf gemaakt vuurtje. Maar wat is Margarita een schat va neen vrouw. Ze kon heerlijk koken en ook zag ze er telkens weer prachtig uit in haar traditionele Peruaanse kleding. (Zie foto's). Na een nacht in een met een openhaard verwamde kamer te hebben geslapen zijn we met onze gids Julian de bergen in getrokken. Hier hebben we een pittige wandeling gemaakt door prachtige natuur. Vanaf vele plekken was de Huascaran te zien. De hoogte berg van Peru met een hoogte van 6768 meter. De hoogte die wij bereikt hebben tijdens het wandelen was 600 meter onder de Mont Blanc.

Op onze laatste dag in Vicos zijn we naar Laag Vicos gewandeld (ook een twee en een half durende tocht)waar de Vicocines voor ons het feestmaal de Pachamancha klaar maakten. Dit is een in de grond met vuurverwarmde stenen oven waarin vlees werd verwarmd.

Tijdens het wachten hebben ze dorpelingen offers gebracht aan de berg en zonnegoden en hebben en met z'n alle gedanst.

Na de Pachemancha genuttigd te hebben zijn we terug gegaan gaan Huaraz.

De indrukken van Vicos waren overweldigend. Die omgeving, die mensen en die prachtige kleding!

Nu zitten we weer in het hotel en gaan we zo lekker uit eten. Omdat we dus zo gaan upload ik de foto's morgen zsm!

Ik zal snel even een update geven van mijn avonturen en voor nu, Buenas Nochas en Hollanda, de foto's komen snel!

Liefs y Besos!,

Anouk

• 17 Januari 2011 - 21:07

Monique Van Leeuwen:

Hoi Anouk,

Fijn om wat van je te lezen en een paar foto's te zien, (kleurrijke kleding!).
    Het lijkt me een indrukwekkende reis tot nu toe.
    Pas goed op jezelf en geniet ervan.
    Kus en groeten,
    ook van Jack en Justin.

• 20 Januari 2011 - 12:21

Monique Van Leeuwen:

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Jack, Monique en Justin.